fre, 10/04/2009 - 16:13
Hej Venner,
vi står og skal have købt et par bolde her inden starte men hvilken?
jeg fandt denne her på outlet Wilson F1300B TDY Læder Kamp Bold som jeg kan se er junior str. men må vi bruge den til junior kampe?
Med venlig hilsen, og god påske
Bach
Alle kommentar er personlige, og kan ikke vedhæftes klubben

fre, 10/04/2009 - 17:45
Hej Rasmus,
TDY er ikke en bold der bruges i DK. I danmark spiller U13 med amerikanske Junior bolde, eks. Rawlings Pro5JR. Alle andre niveauer, dvs. U16, U19, Seniorer spiller med Senior bolde.
I sverige spiller de mindste aldersgrupper med hhv. Junior bolde og Youth bolde, eks. Wilson TDY. Det betyder at de først spiller med den store bold når de bliver 16 år og ikke som i DK, 13-14 år.
De fleste nye U16 spillere vil nok give mig ret i, at bolden er lidt meget stor i forhold til da de var U13. Håber DAFF snart vil overveje at indfører samme system i DK da det kan gavne spillet.
En ændring af boldstørrelsen vil medvirke til, at især QBs og WRs vil blive bedre. En mindre bold til U16 vil øge boldkontrollen når den kastes og gribes i forhold til nu, hvor det kan være lidt svært.
Når man så bliver U19 skal man til at spille med en senior bold. Her vil bolden igen blive større som da de blev U16. Men på det tidspunkt er alle så store/gamle, at det ikke har nogen betydning.
Hvad siger i andre til det med boldstørrelserne? deler i samme opfattelse som mig, eller er i uenige, overholder jeres klub reglen eller bruger i eks. Wilson TDY composit på U16???