Fairplay

kjeldsen-canes
Medlem siden: 23/04/2010

tor, 09/09/2010 - 11:58

Det er ingen hemmelighed, at der bliver spillet rigtig mange grimme kampe rundt omkring i landet. Jo lavere niveau der spilles på desto grimmere kampe. Der bliver begået alt for mange svinestreger, alt fra late hits til at bevidst træde på en modstander efter et spil. Det tror jeg, vi alle sammen kan blive enige om uanset klub, alder og erfaring.
Problemet er at det starter og slutter hos den enkelte spiller og hans eller hendes måde at opfatte en coachs ord på. Jeg tror, at alle klubber har mindst én spiller der har sine egne fortolkninger af hvordan fodbold spilles. Nogle spillere i sådan en grad at de er nævnt i mange forbindelser rundt omkring på forskellige forumer. Jeg havde selv tænkt på at inddrage nogle stykker, men kom frem til konklusionen at det kun skaber mudderkast og mit budskab ville aldrig synke igennem til dem som det egentlig er tiltænkt !!!
Det jeg gerne vil med denne tråd, er at lægge op til en debat for at sikre en pænere omgang fodbold, uden "voldshandlinger" på banen. Hvad gør man som medspiller, som positionscoach, som headcoach eller som organisation i det hele taget for at undgå svinestreger. Hvis noget!!! Hvordan kan man præge den mentalitet der er blandt spillerne?! Spil hårdt, men fair! burde være tilkoblet DAFFs logo så vi konstant bliver påmindet om vigtigheden af fairplay.

DETTE ER EN DEBAT OM SPILLERMENTALITET OG IKKE OM DOMMERSTANDARDEN !!!

Opsummering / problematikker: Hvad kan DAFF, klubberne, trænerne gøre for at sikre fairplay på alle niveauer i dansk amerikansk fodbold? Hvornår og hvordan skrider man ind hvis en med- eller modspiller spiller svinsk eller bidrager til en hadsk stemning på banen? Hvordan kan vi præge juniorkulturen så de fremtidige seniorspillere ikke fortsætter den nuværende tendens?

I håbet om en sund og konstruktiv debat !!!

/Allan Kjeldsen

Divs
Divs's billede
Medlem siden: 15/01/2009

tor, 09/09/2010 - 12:41

Jeg kunne egentligt godt tænke mig at du gav en uddybning af hvad du mener, når du skriver "jo lavere niveau der spilles på desto grimmere kampe"?

Mener du her spillerens niveau eller at der ret og slet er forskel på "svinskheden" når man kigger på LR og NL?

For lige at tage forskud på sorgerne, så:

Jeg spiller i LR, min mand spiller i NL, så jeg har brugt meget tid på kampe i begge rækker; min umiddelbare opfattelse er at der flere svinestreger i de kampe jeg har set spillet i NL, måske fordi det gælder mere, end der er nede i LR, hvor jeg mærker det på egen krop.

Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige "jo vigtigere kampen er, jo større er sandsynligheden for at du ser usportsligt spil"

Hvad man skal gøre?
Fairplay priser, information, mere konsekvens på banen i forhold til at dømme unsportsmanlike conduct - simpelthen anlægge en nul tolerance linie over for det, om man så ender med at ejecte et helt hold, og at coaches slår hårdere ned på det og skaber en ånd af at det ikke er acceptabel adfærd.

Og så en klar definering af hvornår nok er alt for meget?
Er det usportsligt at trashtalke på linien, også selv om det er fis og ballade?
Er det usportsligt med et klask i måsen på modstanderen efter et endt spil?
Er det usportslige når det hele lige koger over, og man i kampens hede får kaldt modspilleren for en idiot?
Eller går grænsen ved det fysiske?

Jeg synes det er en fed debat at tage hul på, og jeg håber der kommer mange konstruktive indlæg!

Katrine Reher Lund #66 - USG Cougars
--------------------
Jeg skriver ALTID på egne vegne.

kjeldsen-canes
Medlem siden: 23/04/2010

tor, 09/09/2010 - 13:25

Der var jeg nok lige hurtig nok til at drage konklusioner. Grunden til jeg tillod mig at sige "jo lavere niveau der spilles på desto grimmere kampe" er at jeg tænker højere niveau = bedre coachede spillere => færre svinestreger, men du har nok ret i det er en forkert antagelse :-)

Men det er helt sikkert nogle gode problemstillinger du kommer med.

Ift. at dømme flere unsportsmanlike conduct og ejecte spillere så tillad mig at sige ja !!! Hvis det er det der skal til. Al ureglementeret adfærd bør straffes hårdt og konsekvent. Men så kommer vi ind på dommerdelen, den del af diskussionen som jeg helst ikke vil ind på. Det er nogle helt andre problemstillinger der skal tages i perspektiv, og så langt rækker mine kompetencer desværre ikke :-)

En rigtig god betragtning med vi skal have klarhed over hvad der er tilladt. Og heldigvis er der regler der hjælper os med dette.
Problemet er jo bare, at det er så situationsbestemt som noget kan være. Er der en god stemning omkring kampen, ser både dommere og spillere jo stort på trashtalk, klask i måsen etc. og betragter det som "all in good fun". Er det derimod en højspændt affære der potentielt afgør en division er det jo en helt anden snak og kan betragtes som provokationer. Det må være dommernes opgave at gå ind at afgøre hvad de mener er på sin plads.

Jeg mener helt klart at trashtalk er en del af spillet. Så længe det holdes på et niveau hvor alle kan være med og man ikke føler sig latterlig gjort af sin direkte modspiller. Min grænse går ved svære forseelser eller ydmygelser.

karenkewitzchs
karenkewitzchs's billede

tor, 09/09/2010 - 16:01

Det er det der er meningen med trashtalk. Kom i hovedet på modspilleren, så han spiller dårligere. Jeg synes i skal lade vær med at være så hårde. Jo hvis der er en der træder en i halsen eller noget. Fysisk farlige slag mm. skal der selvfølgelig slås ned på. Men at råbe lidt til hinanden og tirre modstanderen, det skaber lidt stemning. Det er jo trods alt en kamp der spilles. Man er ikke bedste venner og er der for sjov. Man er der for at vinde, og selvfølgelig koger der nogen ting over i kampens hede. Man kan ikke klage over trashtalk, det er simpelthen for pivet .

awohoo

jakobadmirals
Medlem siden: 20/01/2009

tor, 09/09/2010 - 16:26

jeg tror man skal starte med at se på hvor mange trænere som fortæller deres spillere hvordan man laver svinestreger, hvor skulle folk ellers lære det fra?
De trænere som lærer deres spillere svinestreger, må jo så automatisk være de dårligste af slagsen, da de ikke har forstået spillet, og enten ikke tror nok på egne evner til at lære folk det på den rigtige måde, eller ikke tror på at spillerne kan klare sig uden.
Det kan også være at dem som lærer fra sig har lært det på en forkert måde. så er det svært at lære andre det på den rigtige måde.
Jeg er selv træner, og prøver på ikke at lære folk at spille svinsk, men det jeg har lært, er noget anderledes. så engang imellem kommer der nogle dårlige råd, og hvis jeg holdt min kæft istedet, ville ingen af mine spillere lære svinestreger.

Thor Kirkegaard
Medlem siden: 19/01/2009

tor, 09/09/2010 - 19:18

lækkert indlæg, syntes faktisk det har været tiltrængt længe med denne debat..

Nu kan jeg kun snakke om hvad jeg har set som dommer og spiller i de lavere rækker, men her er mit indtryk af det.

Der er en kæmpe forskel på det man gør under spillet og det der sker efter fløjten. Under spillet kan der ske facemasks, holdings og rouching the passer, som jeg tit synes er fejl fra spilleren der gør dem og ikke bevist. har selv lavet facemasks ved uheld hvor man får ved for langt oppe og den slags sker, og skal bare dømmes. Giver så altid hånden til spilleren efter spillet og siger undskyld hvis det sker.
Så er der ting som Oline eller Dline der laver Head to head. Dem synes jeg er tit er en spillestil som deres coach har lært dem og burde stoppes med det samme.. har spillet overfor Olines, dømt Olines som troede det var i orden at hive Dlinen op og nikke ham skaller på hjælmen hvilket det jo ikke er.
late hits er osse tit et problem når folk ligger ned går der 1½-3 sec så kommer der flyvende en mere, de er ikke i orden og kender spillere (selv på mit hold) som når de er tændte på trashtalk og den slags kan finde på det og siger bagefter at fløjten jo ikke har lydt.. sandt nok men ingen grund til at skade spillere som allerede ligger ned.

Men tit syntes jeg faktisk at denne svinske spillestil starter med en fejl som det ene hold ikke syntes er fortjent (ved et gult flag) så mener de at den spiller skal straffes og begynder med fx at slå en der allerede ligger ned. Der er bare NO mercy EJECTION med det samme og mindst 1 spilledags karantæne. Dem syntes jeg faktisk tit ikke bliver dømt hvilket er meget surt da kampen så løber af sporet og folk begynder at spille for at skade hinanden.

Det hele starter faktisk med at coachen skal være bedre til at stoppe sine spillere eller tage dem af banen når de går op i det røde felt.
Syntes bare det er uvirkeligt at en træne vil træne hans spillere i svinsk spil, for mig er det virkelig langt ude og totalt vanvittigt af de hold der kunne finde på det.
Ved vores træning går det sQ ud på at træne, og det er hård træning både med og uden kontakt, men selv idag var der en fejl med en facemask som næsten skadede en spiller.. ham der gjorde det fik sådan en røffel for det hvilket er 100% rigtigt at gøre, og efter træning fik vi lige en opsang om at man ikke skal skade eller lave de gale ting. Det er en SPORT ikke en slåskamp.

Vi havde inden weekendens kamp kørt en stemning op med trashtalk og den slags, men da vi kom på banen blev det lavet om til svinsk spil (på begge sider af bolden) hvilket gør lidt ondt da trashtalk skal ske med et glimt i øjet og en måde at få det psykiske overtag på inden og under kampen. men når man så kommer på banen og folk bliver gale over at blive taklet eller ramt hårde en de plejer til træning så skal de sQ lige slappe af og spille bold istedet for at starte med at lave svinestreger.

Tror mange spillere kunne komme langt med lidt sund fornuft, men nogle har den desværre ikke og høre sQ ikke til på banen, men der syntes jeg sQ det er coachen og spillerene til at tage fat i personen både under træning og kamp for få lagt en dæmper på disse personer istedet for bare at lade dem lave deres vanvittige spil som ofte ødelægger kampen med spilstop og den slags pga af flag.

Kunne skrive 1000 linjer mere men lad det nu vente.

Thor Kirkegaard #27 LB Thisted Brewers

claus
Medlem siden: 24/01/2009

tor, 09/09/2010 - 20:37

Det er lidt svært det her, hvornår er det svinsk og hvornår er det til grænsen. Det er en hård fysisk sport, og et vigtigt element er netop at få overtaget mod den spiller der står overfor dig på hvert spil.

Nej at slå og sparke og nikke skaller er ikke i orden, det står faktisk også i reglerne. Men at gøre et block eller en tackling helt færdig, så man er sikker på at modstanderen husker det, det er en del af sporten. Der er da ikke noget bedre end at man kan trække en off side på en Oline som man har domineret og intimideret gennem kampen.

Hævnagter, efter fløjten har lydt, har jeg aldrigt forstået i football, der er da masser af muligheder for at "afstraffe" en modspiller indenfor reglerne på det næste spil.

Med hensyn til trash talk, så er jeg faktisk modstander af det, eller det vil sige, jeg syntes tit det er dem der ikke har noget at have det i der bruger det mest, det er da lidt malplaceret at fortælle mig hvormeget jeg bliver smadret, og så på næste spil bakke væk når man jeg kommer tæt på.

Som træner var det altid min indstilling at vi spiller hårdt og til stregen, men ikke over. Og efter kampen deler vi krigshistorier med "fjenden", se det er sådan rigtige mænd går i krig, og spiller bold. Jeg har trukket spillere ud af en kamp hvor de gik overstregen, og den ene ejection der var mans jeg trænede U19, ja han var ikke i tvivl om min indstilling til sagen.

Claus Christiansen
EX, Sønderborg Patriots, Århus Tigers, Cork Admirals, Hjørring Rhions

Divs
Divs's billede

tor, 09/09/2010 - 21:10

Det er ret spændende det her.

Og Thor, jeg tror du har fat i den lange ende.
Det starter med træneren, og det starter i klubben.

Jeg tror at hvis man som klub beslutter at "man spiller spillet som det skal spilles" og beslutter at svinestreger og hævn-akter ikke hører til - og så rent faktisk holder fast på beslutningen gennem at minde hinanden om det og skabe en form for konsekvens - så er vi måske et godt stykke af vejen.

Hvis man samtidig ind-printer trænere, til clinics m.v., at de et godt stykke hen af vejen bærer ansvaret for hvordan deres spillere opfører sig på banen; og at det er helt acceptabelt at tage en spiller ud, fordi vedkommende er ved at koge over, så kan vi måske komme endnu længere.

I sidste ende kræver det, set fra min vinkel, een ting.
En holdningsændring hos de trænere og spillere, der tror at være en hård hund handler, groft sagt handler om hvem der kan trække mest blod fra modstandere.

Og det er forhåbentlig noget af det sådan en god debat her kan være med til at skabe.

Og Claus, trashtalk kan være andet end "jeg knuser dig (men jeg har ikke noget at have det i)" smaddersnak, det kan også være kærlighedssnak; det virker næsten bedre.

Katrine Reher Lund #66 - USG Cougars
--------------------
Jeg skriver ALTID på egne vegne.

Illum
Illum's billede
Medlem siden: 17/01/2009

fre, 10/09/2010 - 09:07

Jeg vil lige komme med en bemærkning om noget af det jeg ved noget om: Trash talk

Efter min mening tolker en alt for stor del af spillerne trash talk til at stå og råbe og pege fingre af sin direkte modspiller når man har lavet et godt spil eller ens hold har scoret. Efter min mening er det taunting og burde straffes.

Trash talk kan gøres MEGET mere raffineret.

Divs er i den unikke situation at hun (i kraft af sit køn) kan bringe en lineman ud af fatning ved at flirte med ham eller hvad man nu kalder det hun laver ;)

I min tid som CB yndede jeg at snakke hyggeligt med WR'eren jeg dækkede hele dagen. Spørge ham hvorfor QB'en ikke kastede til ham, sige jeg kedede mig og om det var fordi han ikke gad spille han nu ikke kunne slippe fra mig osv osv...

Når man så laver et godt spil skal man sq da fejre det med sine holdkammerater, og ikke tvære det ud i hovedet på modstanderen?

Pointen med trashtalk er vel at bringe spilleren ud af fatning - få ham til at tvivle på egne evner, ikke bare pisse ham i en sådan grad at han ender med at skade en af dine medspillere?

#9 Roskilde Kings

Svupper
Svupper's billede
Medlem siden: 10/02/2009

fre, 10/09/2010 - 10:34

Holdningen omkring hvordan man spiller starter ikke hos træneren.
Den starter i klubbens ledelse.
Da jeg startede her i det mørke nordjylland var vi kendt som et hold, der spillede svinsk.
Det lavede bestyrelsen om på og meddelte, at man ikke ville finde sig i sådan noget, hvilket gjorde at enkelte blev udelukket fra klubben i en periode.
Det er den eneste måde at komme problemet til livs på.
Man kan jo lave et etisk regelsæt, som man udleverer til coaches og spillere som de skriver under på.

Coachen skal så naturligvis føre klubbens politik ud i livet.
Jeg ville aldrig coache i en klub, hvor de ting, som du skriver tillades.
Det vil jeg ikke lægge navn til.
Men i sidste ende skal bestyrelsen træffe beslutningen og bakke op omkring træneren.
Tør man sige til sin bedste spiller, der fik en hjerneblødning i weekenden og lavede noget svinsk som dommerne ikke så, at han får karantæne i næste kamp, hvis det er blevet opdaget og evt. fanget på video??

Kan ikke helt følge dit syn på jo lavere række jo flere svinestreger. Har været ude at se vores eget 2.hold 3 gange imod forskellige hold og har ikke set nogetsom helst der, der skulle antyde, at der blev begået svinestreger.
Synes nærmere, at der har været mere af det i de NL kampe, som jeg har set.

Facemask kan forekomme i alle kampe. Man griber efter noget at holde fast i ved tacklingen og så er det pludselig masken man har fat i. Det gør ikke en til et svin medmindre man hiver og drejer i den.

Med hensyn til trashtalk osm Illum ganske rigtig skriver er Taunting, så er det dommernes ansvar og her er et godt råd til landets dommere.
Sig ved mødet med de to HC, at I ikke tillader noget som helst og slå hårdt ned på det fra starten af.
Der er ingen lettere måde at miste styringen på kampen på end at tillade det for det eksploderer lige pludselig, da det hidser spillerne, der er ved at tabe op. Så kommer svinestregerne og man har mistet overblikket.
Så lad være med at lade WR og CB stå og håne hinanden etc.
Coaches kan sagtens hjælpe her inden kampen, men den ligger hos dommerne.
Dette er ingen kritik men blot en opfordring til de folk, der bruger tiden på at dømme.
Gør det let for jer selv og tag styringen af kampen hårdt fra starten, så går det hele meget lettere.

Det var meget men også et stort spørgsmål

"Play-calling is the most overrated thing in football. Play execution is the most underrated thing in football."
Coach Marv Levy

claus
Medlem siden: 24/01/2009

fre, 10/09/2010 - 10:33

Nu er det ikke kun kvider der kan bruge flirte tricket, det virker faktisk rigtig godt når man som O eller D line kommentere på hvor lækker modspilleren er...tro mig jeg har prøvet:-)

Claus Christiansen
EX, Sønderborg Patriots, Århus Tigers, Cork Admirals, Hjørring Rhions