tor, 09/09/2010 - 11:58
Det er ingen hemmelighed, at der bliver spillet rigtig mange grimme kampe rundt omkring i landet. Jo lavere niveau der spilles på desto grimmere kampe. Der bliver begået alt for mange svinestreger, alt fra late hits til at bevidst træde på en modstander efter et spil. Det tror jeg, vi alle sammen kan blive enige om uanset klub, alder og erfaring.
Problemet er at det starter og slutter hos den enkelte spiller og hans eller hendes måde at opfatte en coachs ord på. Jeg tror, at alle klubber har mindst én spiller der har sine egne fortolkninger af hvordan fodbold spilles. Nogle spillere i sådan en grad at de er nævnt i mange forbindelser rundt omkring på forskellige forumer. Jeg havde selv tænkt på at inddrage nogle stykker, men kom frem til konklusionen at det kun skaber mudderkast og mit budskab ville aldrig synke igennem til dem som det egentlig er tiltænkt !!!
Det jeg gerne vil med denne tråd, er at lægge op til en debat for at sikre en pænere omgang fodbold, uden "voldshandlinger" på banen. Hvad gør man som medspiller, som positionscoach, som headcoach eller som organisation i det hele taget for at undgå svinestreger. Hvis noget!!! Hvordan kan man præge den mentalitet der er blandt spillerne?! Spil hårdt, men fair! burde være tilkoblet DAFFs logo så vi konstant bliver påmindet om vigtigheden af fairplay.
DETTE ER EN DEBAT OM SPILLERMENTALITET OG IKKE OM DOMMERSTANDARDEN !!!
Opsummering / problematikker: Hvad kan DAFF, klubberne, trænerne gøre for at sikre fairplay på alle niveauer i dansk amerikansk fodbold? Hvornår og hvordan skrider man ind hvis en med- eller modspiller spiller svinsk eller bidrager til en hadsk stemning på banen? Hvordan kan vi præge juniorkulturen så de fremtidige seniorspillere ikke fortsætter den nuværende tendens?
I håbet om en sund og konstruktiv debat !!!
/Allan Kjeldsen

tor, 09/09/2010 - 12:41
Jeg kunne egentligt godt tænke mig at du gav en uddybning af hvad du mener, når du skriver "jo lavere niveau der spilles på desto grimmere kampe"?
Mener du her spillerens niveau eller at der ret og slet er forskel på "svinskheden" når man kigger på LR og NL?
For lige at tage forskud på sorgerne, så:
Jeg spiller i LR, min mand spiller i NL, så jeg har brugt meget tid på kampe i begge rækker; min umiddelbare opfattelse er at der flere svinestreger i de kampe jeg har set spillet i NL, måske fordi det gælder mere, end der er nede i LR, hvor jeg mærker det på egen krop.
Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige "jo vigtigere kampen er, jo større er sandsynligheden for at du ser usportsligt spil"
Hvad man skal gøre?
Fairplay priser, information, mere konsekvens på banen i forhold til at dømme unsportsmanlike conduct - simpelthen anlægge en nul tolerance linie over for det, om man så ender med at ejecte et helt hold, og at coaches slår hårdere ned på det og skaber en ånd af at det ikke er acceptabel adfærd.
Og så en klar definering af hvornår nok er alt for meget?
Er det usportsligt at trashtalke på linien, også selv om det er fis og ballade?
Er det usportsligt med et klask i måsen på modstanderen efter et endt spil?
Er det usportslige når det hele lige koger over, og man i kampens hede får kaldt modspilleren for en idiot?
Eller går grænsen ved det fysiske?
Jeg synes det er en fed debat at tage hul på, og jeg håber der kommer mange konstruktive indlæg!
Katrine Reher Lund #66 - USG Cougars
--------------------
Jeg skriver ALTID på egne vegne.