Dommerinfo.

Thrashers69
Medlem siden: 27/04/2009

ons, 15/09/2010 - 08:28

Jeg skrev inde på DAFF dommer gruppen (facebook), men da responsen nok bliver større her, kopier jeg indlægget herind.

Vi har i Thrashers lige haft et spillermøde, hvor der også blev snakket om at vi skal bruge nye dommere til næste sæson. Jeg har så lovet at jeg ville finde noget på skrift der beskriver dommertjansen. Hvilket det har været sværere at finde, end jeg havde regnet med.
Det jeg har fundet indtil videre er: http://www.daff.dk/da/DOMMER.aspx
whitecap.dk og Frank Rasmussens ugentlige nyhedsbrev.
Men er der ikke noget man kan bruge til helt nye dommere?
Mvh Toke.

LIIT
Medlem siden: 11/09/2009

ons, 15/09/2010 - 15:44

Det bedste er at sørge for at de nye/kommende dommere tager på kurserne i foråret. Efter at have været på kurserne, kan jeg anbefale at læse dommermanualen.

// Kasper

---
Kasper Kristoffersen

Kim L
Medlem siden: 19/01/2009

ons, 15/09/2010 - 17:08

Hvad mener du med "beskriver dommertjansen"? At være dommer kræver desværre lidt arbejde fra en selv - det er nok derfor det er så svært at skaffe folk der gider. Man skal for det første tage en licens, helst ved at tage på kursus. Det er den mindste del af det, og det man nok godt kan lokke folk med til, men derefter skal man jo altså læse lidt i regelbogen og dommermanualen, og det er der ikke mange, der gider at bruge tid på.

Jeg har været ude og dømme med nogle forskellige klubber i år, og kan godt blive lidt overrasket over, hvor lidt folk læser i regler og manual. Når man dertil lægger at de heller ikke gider at komme 2 timer før, så man kan nå at gennemgå nogle ting der, har man måske svaret på, hvorfor der er så mange, der klager over dårlige dommere...

Jeg vil foreslå at hvis man har noget spillermøde, så kunne den dommeransvarlige holde en lille "rekrutteringstale" hvor han forklarer lidt om hvad der kræves af dommere, og hvorfor det er vigtigt at der er nogle, der gider at gøre det. Jeg tror det vil være svært at lave noget ordentligt materiale på skrift til rekruttering, da det hurtigt vil virke tørt og kedeligt, så er det bedre at fortælle om det - man kan gøre det lidt mere levende, og de har mulighed for at stille spørgsmål.

We improvise, we adapt, we overcome!

Thrashers69
Medlem siden: 27/04/2009

ons, 15/09/2010 - 18:19

Ja, jeg er helt med på kurserne, det var fordi der var nogle der efterspurgte noget litteratur, inden de tager med på et kursus.

Men man kunne så give dem et link fra sidste års kursuskatalog. http://www.daff.dk/da/Nyheder/2010/Februar/~/media/Baseline_site/Import_...