Helmet to helmet

LasStyle
LasStyle's billede
Medlem siden: 13/05/2010

tor, 26/05/2011 - 07:48

Jeg kender godt reglerne med hensyn til brug af hjelmen i forbindelse med NFL reglerne. Men jeg kan ikke blive klog på NCAA/DAFF reglerne på dette område. En af mine drenge er ude i 2 uger, med voldsom hjernerystelse efter et helmet-to-helmet hit i en kamp i weekenden.
Umiddelbart var der ikke noget at komme efter, han var ikke forsvarsløs, en af hans holdkammerater missede en block, og så gik det galt. Udfra min optik (og kendskab til NFL-reglerne) gjorde forsvarsspilleren ikke noget forkert, men hvordan er reglerne helt præcist i Danmark?

Og nej, jeg vil som træner ALDRIG opfordre til at bruge hjelmen som et våben, den er der for at beskytte. Jeg vil bare gerne være 100% sikker på reglerne på dette område, så jeg bedst muligt kan beskytte mine spillere.

Lasse Sørensen

Bjerringbro Blizzard

Kichie
Medlem siden: 05/05/2010

tor, 26/05/2011 - 10:36

Der kan altid ske uheld, men hvis der bliver ramt med enten skuldre eller hænder først betegnes det ikke som helmet to helmet :-)

LasStyle
LasStyle's billede

tor, 26/05/2011 - 14:29

Nej men er helmet-to-helmet reglerne de samme i NFL, NCAA og (især) DAFF?

Lasse Sørensen

Bjerringbro Blizzard

krum
krum's billede
Medlem siden: 06/04/2009

tor, 26/05/2011 - 15:12

Fra NCAA regler og fortolkninger (Dansk version = DAFF's officielle regelbog):

Jeg lavede en search på "hjelm" og kom frem til følgende relevante forslag:

9-1-3-a
Skabe kontakt/Ramme en modstander
ARTIKEL 3.a. Ingen spiller må skabe kontakt eller ramme en
modstander med kronen (toppen) af hjelmen. I tvivlsspørgsmål er det en
overtrædelse.

Opsurmering af straffene:
15 yards + automatisk forsøg: Nikke skaller eller ramme med hjelm

LasStyle
LasStyle's billede

tor, 26/05/2011 - 18:41

Så det vil altså sige, at i en situation, ligegyldig om spilleren er forsvarsløs eller ej, må en spiller på intet tidspunkt lave kontakt med en anden spiller, med kronen af hjelmen.

Hvad så hvis en linemen "stanger" med hjelmen?

Hvad hvis en spiller bruger facemasken og/eller hjelmen, og ikke nødvendigvis med "kronen" (spearing), vil det taksere et gult flag?

Jeg har ikke mulighed for at åbne pdf-filer på min Macbook pt, pga en fejl på den, det er derfor jeg spørger her.

Tak for svarene.

Lasse Sørensen

Bjerringbro Blizzard

krum
krum's billede

fre, 27/05/2011 - 01:25

Hej LasStyle

Følgende er mine egne holdninger og tommerfingre-regler, så du må ikke tage dem som den officielle forklaring. Dog nogle gode fingrepeg:

Først vil jeg prøve a definere "kronen af hjelmen":
Regelbogen siger "Toppen" af hjelmen, men dette kan også være et vidt begreb. For mig er "kronen" defineret som det aller, aller øverste af hjelmen; altså skal spilleren kigge ned i jorden idet han rammer modstanderen.

Brug af straf:
At ramme med kronen af hjelmen vil jeg altid taksere med et gult flag (med en enkelt undtagelse), fordi:
* Det er farligt, både for tackleren, og ham der bliver tacklet, og er ikke en del af football.
* En tackler bør altid, og bør altid have tid til at kigge op, når han tackler eller blockerer.

UNDTAGELSE:
Offensive og defensive linjemænd der skyder imod hinanden lige omkring snappet, kan godt komme til at ramme med kronen af hjelmen. Tacklinger "in the trenches" KAN også forekomme på denne måde, selvom det burde være meget sjældent, og fordi tacklerens hoved tydeligvis er blevet obstueret af et eller andet.
Derfor: Tacklinger og alt andet open-field bør der kastes flag på, hvis det forekommer med kronen af hjelmen.
Jeg vil lige tilføje at brug af "kronen" af hjelmen ikke kun er ulovligt ved head-to-head kontakt, med følgende godkendte kendelse:

Godkendt Kendelse 9-1-3 (s. 208 i regelbogen)
I. QB A12 står i lommen og leder efter en modtager. Før eller lige idet
han kaster bolden bliver han ramt fra siden i ribbenene, på låret
eller på knæet af B79, som rammer med kronen (toppen) af
hjelmen. KENDELSE: B79 begår en overtrædelse idet han skaber
kontakt og rammer sin modstander med toppen af sin hjelm. Grove
overtrædelser kræver diskvalifikation.

Ulovlig brug af hjelm, men ikke med "kronen":
Det i det hele taget ulovligt at bruge hjelmen som våben, men vi er meget lempelige, når det ikke foregår med kronen. Eksempel:

Idet boldholder A20 løber et sweep og kommer op ad banen
sænker han hovedet og skaber kontakt med defensive end B89,
som forsøger at tackle A20. Spillerne rammer hinanden hjelm til
hjelm. KENDELSE: Ingen overtrædelse. Hverken A20 eller B89 er
en forsvarsløs spiller og ingen af dem har ramt en modstander som
det menes i Regel 9-1-3.

Igen, specielt "in the trenches" kan det oftere forekomme, da en spiller gerne bliver blokeret, imens han tackler, og derfor er forstyrret. Man kan normalt se om det er med intention at bruge hjelmen som våben, og vil selv være hårdere i open-field tacklinger.

Brug af hjelm mod forsvarsløs spiller:

Igen strammer vi skruen, når det handler om "forsvarsløse spillere". Her vil jeg bruge følgende godkendte kendelse som eksempel:

Modtager A83 har netop modtaget et kast oppe i luften. Idet A83
skal til at genfinde balancen, sætter B45 af og rammer A83 over
skulderne med sin hjelm eller skulder. KENDELSE: Overtrædelse
af B45 for at ramme en forsvarsløs modstander over skulderne.
Grove overtrædelser kræver diskvalifikation.

Jeg håber, at det her har kunne give en smule forklaring på, hvordan jeg ser situationen. Hvis ikke, så skriv endelig; og kom gerne med specifikke (hypotetiske) spil-situationer.

LasStyle
LasStyle's billede

fre, 27/05/2011 - 06:10

Først og fremmest tusinde tak for svarende! :)

Jamen jeg vil godt lige komme med spil-situationen der gav 2 ugers pause:

Spiller A modtager bolden på kickoff, og forsøger at finde en rute bag hans blockere. Han tvinges ud mod siden, men er i fremad rettet løb. Idet de første "tacklere" nemmer sig lukker hullerne til og spiller A sænker farten for at finde en udvej. Spiller B (samme hold som spiller A) misser en block, og rører ikke Spiller C, Spiller C fortsætter med fuld fart ind i Spiller A, og kontakten er en helmet-to-helemt. Jeg vil umiddelbart ikke beskrive det som om et Spiller C rammer med kronen, som i "spearing", men mere som at han retter hovedet op, rammer med "panden"/toppen af facemasken på Spiller A's hjelm, hvilket sætter Spiller A til tælling.

Håber det er nogenlunde forståeligt ;)

Lasse Sørensen

Bjerringbro Blizzard

Kurven
Kurven's billede

fre, 27/05/2011 - 12:20

Der er fra i år ændret i regelbogen så spearing er fjernet, men istedet gælder hele hjelmen inkl. ansigtsgitter som illegal use of helmet. Spillere som ikke kan takle uden brug af hjelmen skal bare lære at blive bedre football spillere.

Følgende er godkendte kendelse 9-1-2-XIII

Mens bolden er i spil rammer en spiller med vilje en
modstander med sin hjelm eller ansigtsgitter forrest.
KENDELSE: Personlig overtrædelse – 15 yards straf fra basic
spot eller fra det forrige spot hvis overtrædelsen begået af hold
A sker bag ved den neutrale zone. Første forsøg hvis det blev
begået af hold B. Det er en safety hvis overtrædelsen begået af
hold A sker bag ved hold As mållinje.

Kurven #82 USG Cougars

krum
krum's billede

fre, 27/05/2011 - 14:52

1) @ Kurven: Hele tvivlspørgsmået ligget så i ordet "med vilje". Hvor meget med vilje skal det være og hvor meget med hjelmen skal det være?
Ligeledes beskrives situationen som med "[...] ansigtsgitter forrest", hvilket så tvivl om (u)lovlighedhed af brug af hjelm, hvis man kommer flyvende med armene forrest.

2) @ LasStyle: Jeg vil ikke udtale mig om en specifik situation, da der er en million faktorer som vi ikke kan gøre rede for "in the comfort of our home", væk fra banen osv. men en HYPOTETISK situation i stil med denne denne, hvor en spiller uhindret brager ind i returneren ville jeg smide flag på spillet.

LIIT
Medlem siden: 11/09/2009

fre, 27/05/2011 - 16:38

Hvis du ønsker et officielt svar, vil jeg anbefale dig at skrive til du@daff.dk

---
Kasper Kristoffersen

LasStyle
LasStyle's billede

fre, 27/05/2011 - 16:51

Tak for svarene alle sammen, det har været til stor hjælp. Jeg prøver at skrive til daff, så jeg med god samvittighed kan forsvarer mine drenge bedre hvis det skulle ske igen.

Men, mange tusinde tak! :)

Lasse Sørensen

Bjerringbro Blizzard