Horse Collar Tackle

IQn
Medlem siden: 11/03/2010

søn, 18/09/2011 - 10:33

Jeg vil først lige sige at dette ikke er noget piveri, jeg skriver bare for at forstå reglerne.

Vi var i går ude for hvad jeg vil kalde den Horse Collar Tackle, men den blev ikke kaldt, hvilket førte til lidt diskution på vores sidelinie. Vores mand løber en sweep, løber op langs sidelinien, bliver grebet i Horse Collaren og hevet ned med det samme. Dette vil jeg kalde en Horse Collar Tackle, men på sidelinien var der folk der sagde at det ikke var pga hans ben ikke "buglede".

Det undrede mig meget hvor udtrykket "buglede" kom fra, men efter kort tids søgning på nettet kunne jeg regne ud det kom fra DAFF's fortolkning af reglerne. Også set i denne video: http://www.usfootball.dk/nyheder/horse-collar-tackle (Så i følge DAFF dømte dommerne rigtigt)

Men det er i mit hoved helt anderledet end hvad der står i NCAA's regelbog: http://www.ncaapublications.com/productdownloads/FR12.pdf

Horse Collar Tackle
ARTICLE 15. All players are prohibited from grabbing the inside back collar of
the shoulder pads or jersey, or the inside collar of the side of the shoulder pads
or jersey, and immediately pulling the ball carrier down. This does not apply
to a ball carrier, including a potential passer, who is inside the tackle box (Rule
2-34). Note that the tackle box disintegrates when the ball leaves it.

og:

Horse Collar Tackle—ARTICLE 15
Approved Ruling 9-1-15
I. As ball carrier A20 races down field near the sideline, defender B56
grabs him from behind by the back of the jersey at the collar or by the
collar of his shoulder pad. B56 continues with this contact for several
yards but A20 does not go to the ground until tackled by another
defender. RULING: Legal play. B56 did not foul because he did not
immediately pull A20 down.

Dette siger intet om "bugle", men mere om hvornår det sker i forhold til hvornår der bliver grebet fat.

Jeg sytes denne fortolkning er lidt som at sige "hvis han bliver skadet af det er det en fejl, hvis han ikke bliver skade er det ikke en fejl". Prøv at sammenligne med "Roughing or Running Into Kicker or Holder" eller "Roughing The Passer", at de kun skal kaldes hvis der er nogen der bliver skadet.

Undskyld det lange indlæg, men jeg håber der er nogen der kan forklare mig hvorfor der er forskel på DAFF's og NCAA's fortolkning af reglerne?

Aab 89'ers

JanRJ
Medlem siden: 26/11/2009

søn, 18/09/2011 - 12:45

Videoen viser at det ikke kun handler om hvor man har fat i tackle øjeblikket, men også hvad man gør derefter. Specielt om man hiver ham lige ned, således benene "bugler".

NCAA citatet bruger også vendingen "and immediately pulling the ball carrier down".

Dvs det er ikke en ulovlig tackling bare fordi der bliver grebet fat i horse collaren, det handler også om hvordan spilleren hives ned.
"bugler benene" har jeg ikke hørt før. Men det lyder som en udemærket huskeregel. "Bugler bene er der i hvert fald horse collar".

Men DAFFs video viser også et clip 3 hvor de siger at i tvivlstilfælde, skal man tænke på spillerens sikkerhed og kaste flaget alligevel.
Jeg oplever at flaget kun kommer frem på de helt tydelige horsecollar, og dvs ca 1 kald i hver anden eller tredie kamp. Har vi så få ulovlige tacklinger, eller burde flaget sidde en anelse løsere?

#72 Monarchs

Jonze70
Medlem siden: 12/04/2009

søn, 18/09/2011 - 13:11

Jeg husker tacklingen. Som jeg kender reglerne skal den kun dømmes hvis benene bøjes ind under, da det er det der er farligt ved tacklingen. Jeg mener den blev dømt korrekt.

MichaelRB
Medlem siden: 06/05/2011

søn, 18/09/2011 - 19:06

Selve kaldet på banen vil jeg ikke diskutere, da det er dommerens skøn og det vil der altid være blandet meninger om.

Vi kan vel næsten alle blive enige om, at dette er en "tacklingsform" hvor der en ret høj sandsynlighed for at der kan opstå skader (nu skete der heldigvis ikke noget med spilleren i den konkrete situation). Derfor forstår jeg simpelthen ikke at det overhovedet er tilladt at lave en horse collar tackling pga. den store risiko for skader, og at den kun er ulovlig, hvis spillerens ben bøjes ind under ham. Det stiller også dømmer i en position, hvor der skal skønnes om spillerens ben nu bøjes indunder ham eller ej. Dette kunne undgås ved at forbyde denne form for tacklinger og dermed giv en ekstra beskyttelse af spilleren.

Nu skal dette indlæg ikke misforstås som om jeg ikke ønsker nogen form for kontakt. Football er en kontaktsport, og det er en af de ting jeg elsker ved sporten, og kan man ikke lide det, så kan man jo altid spille flagfootball :-) Jeg ser bare ingen idé i at udsætte spillere for en unødvendig fare for grimme knæskader.

Aab 89ers nr. 16.

Svupper
Svupper's billede
Medlem siden: 10/02/2009

ons, 28/09/2011 - 07:58

Det er vi ikke enig i MichaelRB. Du kan sagtens gribe en mand i collar og trække ham ned til siden.
Det skal dømmes, hvis du trækker ham ned modsat løberetningen, så benene exer under ham.
At hive en mand til siden eller fremad i løberetningen er ikke farligt for ham.
Skaderne ved horse collar kommer af, at man får trukket alt sin fremdrift i modsat retning og det holder man ikke til.
Alle andre er ikke farligere end almindelige tacklinger.

"Play-calling is the most overrated thing in football. Play execution is the most underrated thing in football."
Coach Marv Levy

Kim L
Medlem siden: 19/01/2009

ons, 28/09/2011 - 16:42

Nu skal jeg jo passe på med at sige for meget, hvis det nu ikke er rigtigt, men som jeg mener at have fået det forklaret er det således:

Man skal bemærke to vigtige ord i reglen:
- Det ene er "immediately", som gør at hvis man får fat i kraven og hænger efter i nogle skridt inden man hiver spilleren ned, er det egentlig lovligt. Hvis dette sker kan spilleren jo mærke tackleren, og dermed forberede sig på at blive hevet bagover. Dog skal man stadig dømme den, hvis benene bukker ind under spilleren, da det er det, der er farligt ved tacklingen (som der også bliver sagt på klip 2 i filmen)
- Det andet er ordet "down" - det virker måske ubetydeligt, men det er faktisk ganske bogstaveligt at man skal trække nedad for at det er ulovligt. At trække spilleren bagud så han stopper sit løb, er sådan set lovligt. Det farlige forekommer når man får fat og trækker nedad, for så er det at benene bukker ind under én, hvilket potientelt kan give korsbåndsskader og andre grimme ting (fik selv smadret mit knæ af en horse collar dengang den ikke var ulovlig i NCAA)

Det gør at man skal være meget vågen som dommer, og ikke bare kaste flag for horse collar så snart man ser en hånd i kraven, og det var formentlig derfor at dommerudvalget lavede de videoer dengang reglen blev indført. At benene bukker ind under spilleren, er en klar indikation på at der er hevet nedad i stedet for bagud (hvor spillerens fremdrift "bare" vil stoppe og han vil falde på ryggen) eller sidelæns.

Hvis jeg er i tvivl, så kaster jeg flag på den. Den er ikke nævnt i "er du i tvivl principperne", så jeg kaster det når jeg er i tvivl da det handler om spillersikkerhed - og han siger jo også på videoen at når man er i tvivl skal man altid kalde den.

Ovenstående er som sagt som jeg har forstået reglen, det er ikke nogen officiel fortolkning.

We improvise, we adapt, we overcome!

Coach Weber
Medlem siden: 17/01/2009

ons, 28/09/2011 - 16:45

Helt enig med Kim L, hvis man er i tvivl, så kast flaget. Det er altid muligt, at vinke et flag, mens det ser ret skidt ud, at kaste et flag efter situationen.

MichaelRB
Medlem siden: 06/05/2011

ons, 28/09/2011 - 20:02

Swoop:
Hvis man kan trække spilleren ned i collaren og ud til siden, uden at kroppen bliver trukket bagud samtidigt, og dermed øge riskoen for at benene bliver fanget under overkroppen, så ville man også kunne gennemføre en normal tackling vil være min meningen. Næste gang du træner U-19, så må du lige vise mig, hvordan kan lave en horse collar tackle og trækker ham ned ud til siden, uden at spillerens overkrop vil blive trukket modsat bevægelsesretningen ;-) Jeg kan godt se det kan lade sig gøre, hvis spilleren er stationær, men hvis han er i fremdrift har jeg svært ved at se det lykkes.

Det jeg som sagt bare mener er at der en langt større chance for at der kan opstå alvorlige skader ved horse collar tackles end ved andre normale tackling. Derfor mener jeg også at man burde beskytte spilleren bedre ved netop disse tacklinger.

Jeg giver Kim L og Coach Weber ret i, at kaste flaget, hvis man er i tvil. Da det er nemmere at vinke et flag af, end at skulle kaste det efter spillet er færdig, især når det her handler om spillersikkerhed. Jeg giver selvfølgelig også ret at den ikke skal dømmes, hvis at spiller ikke bliver trukket nedad, men derimod bare bliver stoppet (Altså bremset).

Aab 89ers nr. 16.

Svupper
Svupper's billede
Medlem siden: 10/02/2009

tor, 29/09/2011 - 10:14

Du skrev tacklingsform og ikke kun den ulovlige (læs, at det er nok definisionen, som vi ikke er enige om)
Du kan snildt løbe på siden af manden gribe fat i ham i nakken og trække ham til siden, men jeg skal nok vise dig det.
Det er jo først i det øjeblik du trækker ham direkte bagud og ned, at det er farligt

"Play-calling is the most overrated thing in football. Play execution is the most underrated thing in football."
Coach Marv Levy