Hvordan finder man en senior træner

Viborg Bullets
Medlem siden: 21/04/2009

fre, 18/11/2011 - 10:49

Hvordan finder man en senior træner? Dette spørgsmaål har vi arbejdet med i Viborg Bullets de sidste 2 år.

Vi betragter os selv som en seriøs udviklings orienteret klub, med en god økonomi og gode trænings forhold.

Vi har både haft annoncer på us-football og i aviserne i midt og vestjylland.

Vi har meget præcist beskrevet hvilken trænertype vi ønsker og hvilke arbejds forhold vi kan tilbyde, men vi har ikke fået en eneste henvendelse!

Hvad er det vi gør forkert?

Er der Noglen der har en ide om hvad man gør- for vi ved det ikke!

smuds
smuds's billede
Medlem siden: 22/01/2009

fre, 18/11/2011 - 11:01

Prøv at komme i kontakt med en af de gamle klubber, og hør hvordan man eks. "køber" en spillende amerikansk træner (og skaber kontakt). Det vil skabe grundlaget for at i kan få oplært en af jeres egne trænere med den ekspertise i har købt til klubben. Lad den kommende træner forstå hans rolle er at træne et football hold, men også at han skal oplærer en kommende HC i det spilsystem han kommer med. Og med den træneruddannelse i kan få gennem DAFF vil i være godt stillet. Prøv at kom til at tale med - Herlev Rebels, Frederikssund Oaks eller Copenhagen Towers - De har prøvet det før, og har nogle erfaringer med indkøb af en amerikansk spillende træner.

"just give me the damn ball!"

Pepsi
Pepsi's billede
Medlem siden: 23/02/2009

fre, 18/11/2011 - 11:21

Man kan gå på europlayers der er masser at finde, ellers er det med at høre alle man kender og de kender om der evt er nogen der engang for nogen år siden måske har spillet high/college der over også høre om de evt kunne tænke sig at hjælpe, vi har da f.eks på den måde fået en extra træner til vores ungdoms hold, og d-linen.

Here comes the pain train
LB 56 Randers Thornder

Xpres
Medlem siden: 19/05/2009

fre, 18/11/2011 - 12:37

Min personlige indgang til import, som jo alt andet lige koster i omegnen af 60-100K pr sæson afhængigt af bolig osv., er at man netop ikke skal kigge på Europlayer med mindre man har en pæn ekspertise og et godt netværk der kan tjekke de til tider Faaaantastiske stats og erfaringer.

Det vigtigste er Personlighed, personlighed og personlighed.
Med mindre du kun skal hente en import for at score 25 TDs i nationalligaen er det personligheden du skal gå efter og den er svær at finde på Europlayer.
de erfaringer jeg har gjort mig med +20 imports jeg har været involveret i er at selv den bedste NCAA DIV1 stjerne der bare er god på banen ikke kan hamle op med den rette person som kan give klubben så meget på så mange områder.

Så hvis det som importen lægger mest vægt på er hvor god han er og hvor tæt han har været på NFL så glem det, og tag ham der snakker om at han gerne vil opleve noget og udvikle spillere.

I Herlev har de imports vi har haft med størst impact i klubben som regel været fra små skoler.

jakobadmirals
Medlem siden: 20/01/2009

fre, 18/11/2011 - 23:06

Hvis i har mulighed for det, så få uddannet en fra egne rækker. Det er en langsom løsning, men det giver en træner med tilhørsforhold. Det er en i mine øjne en stabil løsning. og i en kontrakt kan i vel binde vedkommende for eks. tre år, imod at betale for diverse kurser.
Ellers skal i være heldige at der enten bor en tæt på, det virker ikke som tilfældet. eller også skal i finde en som gider at pendle.
Jeg kender ikke jeres økonomi, men hvis i har pengene så kan i jo som andre skriver finde en udenlandsk træner. Hvis i har råd til dette som dsklub vil vi i svendborg meget gerne lære hvordan i gør:)
Det skulle være de muligheder der er.

Svupper
Svupper's billede
Medlem siden: 10/02/2009

man, 21/11/2011 - 10:39

Jeg er enig med Jakob og Xpres.
Det er bedst at finde en indefra og få ham/hende på kursus.
Derefter kan et DAFCA medlemsskab helt sikkert hjælpe, da man kan få mange nyttige informationer fra folk, som har været i gamet i mange år.

Imports er svære, da man ALDRIG ved hvad man får før de står der.
Vil I den vej, så skal I helt sikkert først have skrevet ned hvilken type football, som I ønsker at spille (spread O, Double slot etc.) og så finde en træner, som har samme philosofi.
Det kan helt sikkert hjælpe med til, at man får en, som vil kunne bidrage med noget til jeres hold.

"Play-calling is the most overrated thing in football. Play execution is the most underrated thing in football."
Coach Marv Levy

coachbss
Medlem siden: 17/01/2009

ons, 23/11/2011 - 10:08

Det er en interessant diskussion, da jeg ikke tror i er alene om den problematik.
Jeg vil støtte op om de forslag der allerede er lagt frem.
Find én eller flere personer der er etableret i området, så de ikke pludslig flytter pga f.eks. uddannelse.
Invester nogle resourcer i at forbedre dennes/disses football viden igennem træneruddannelse, DAFCA, besøg hos andre klubber (de fleste er åbne overfor at coaches kigger forbi), bøger, dvd'er og hvad det nu ellers kunne være.
Sørg for at få lavet en langtidskontrakt, der såvidt muligt sikre at denne ikke forsvinder efter klubben har investeret i personen (der kan I sikkert finde hjælp hos større klubber til hvordan en sådan kan skrues sammen).
Få lagt en langtidsplan så I arbejder frem imod et fælles mål. Vær bevist om at det er en langtidsinvestering, så hele klubben er obs på dette.
Alt det med Xer og Oer er mindre vigtigt i den større sammenhæng.
Ang. import tror jeg ikke det vil give så meget som en længerevarende udviklingsløsning.
Det kan også være I kan finde nogle klubber der vil "låne" deres coaches ud til en camp eller andet, så I derigennem også kan få noget input.

Håber det kan give jeg lidt input at arbejde med - bliver spændende at høre hvad I finder ud af.
Held og lykke med det.

Jensholstebro
Jensholstebro's billede
Medlem siden: 22/01/2009

ons, 23/11/2011 - 11:37

I kan da evt høre vores tidligere Def koordinator. Han er lige flyttet til Viborg ved jeg, han er sgu hård men uretfærdig og kan få banket noget disciplin ind i folk og sørge for at man bliver en bedre spiller... JEg har ihvertfald udviklet mig under ham..

#1 all day long

Larssteen
Medlem siden: 21/01/2009

ons, 23/11/2011 - 20:59

Det ville være rigtigt fedt hvis alle klubber, som Svupper skriver, uddanner egne folk. På den måde vil vi på sigt kunne øge det samlede træner antal i DK, hvilket vil gøre det en del nemmere for klubber at finde træner til deres hold.

Vi har internt i Kolding stille og roligt opbygget en stor trænerstab, bestående af ikke mindre end 14 trænere. Vi har arbejdet på at skabe rammer hvori folk har lyst til at fungere som trænere. Ikke en eneste af vores trænere er lønnet. Vi tilbyder kurser og trænertøj som det eneste.

Det kan altså godt lade sig gøre. Det kommer ikke fra den ene dag til den anden. Det kræver at klubben vil satse og er villige til at tænke langsigtet.